17 lipca 2013

Kruche ciasto rabarbarowo-truskawkowe

Czasem chodzi za mną ochota na coś dobrego, ale sama nie wiem na co dokładnie. Może jakiś deser, może ciasto albo czekolada. Oczywiście można pójść na łatwiznę i w sklepie wybrać ulubiony batonik albo nadziewaną czekoladę. Ja jednak proponuję upiec ciasto. Pod dostatkiem mamy teraz owoców sezonowych z których możemy wyczarować niezwykle pyszności. Dziś do przedpołudniowej/popołudniowej kawki proponuję kruche ciasto z rabarbarem i truskawkami. 
Wyszła mi taka mała wariacja z tego co miałam czyli resztek rabarbaru i truskawek. 



Kruche ciasto robię zawsze według przepisu, który podała mi moja mama. 

1/2 kg mąki 
1 cukier waniliowy
1 proszek do pieczenia (mały)
3/4 szklanki cukieru pudru
3 żółtka + jedno całe jajko
margaryna (zostawiamy odrobinę na wysmarowanie blachy)
łyżka smalcu
łyżka śmietany 

Nadzienie - możesz dodać takie owoce na jakie masz ochotę, u mnie to mieszkanka rabarbaru i truskawek. 
rabarbar ok. 500 g
truskawki ok. 300 g
1/2 szklanki cukru, ale wsyp taką ilość aby wg Ciebie owoce były słodkie

Kruszonka
200 g mąki
100 g cukru
100 g masła lub margaryny
cukier waniliowy

Najpierw połącz i wymieszaj wszystkie składniki sypkie. Następnie dodaj margarynę pokrojoną w małe kawałki, jajka, smalec, śmietanę i szybko zagnieć ciasto. Ciasto wstaw do lodówki na pół godziny lub dłużej.
Rabarbar obierz i pokrój na mniejsze cząstki, truskawki opłucz i pozbaw szypułek. Owoce chwilę podsmaż, odlej powstały sok i dodaj cukier. Odstaw do ostygnięcia. U mnie owoce całkowicie się rozpadły, ale możesz zostawić je w całości. 
Nastaw piekarnik na 180 stopni. Blaszkę (u mnie okrągła) wysmaruj margaryną i posyp bułką tartą (kaszą manną). Ciasto rozwałkuj na stolnicy i przełóż do formy, a owoce równomiernie na nim rozłóż. Ciasto przykryj paskami z pozostałego ciasta tworząc kratkę lub posyp kruszonką, którą wykonasz łącząc i zagniatając ze sobą mąkę, margarynę, cukier i cukier waniliowy. Wybór należy do Ciebie. 
Piecz ok. 45 min. 

Z pozostałego soku możesz zrobić kompot rabarbarowo-truskawkowy.

Smacznego!







Troi

1 komentarz: